Harm en Berta
handleidingen
Bekijk de handleidingen door één van de links te drukken.
Veel gestelde vragen en advies
Bekijk de meest gestelde vragen van onze klanten. Heb je nog vragen? Neem contact op met onze klantenservice.
Harm & Berta: Rode LED oplaadstation of F1 melding
Gebruik uitsluitend grens kabel van Zoef Robot.
- De ervaring leert dat met ander kabel er zeker problemen gaan voordoen.
Met als gevolg dat het heel veel tijd en moeite kost de oorzaak te vinden!
Is het een Zoef Robot kabel dan;
- Is de grens kabel onderbroken.
- Controleer eerst of de grens kabel goed aan het oplaadstation verbonden zit.
(beweeg de connectoren een beetje en check of de LED groen wordt.) - Als deze wel af en toe groen wordt;
- Trek de stekker van het oplaadstation uit het stopcontact.
- Verwijder de connectoren van de grens kabel en verbind deze opnieuw.
Druk deze goed dicht met een tang en strip de kabel niet.
Als bovenstaande niet werkt en je twijfelt of er echt een breukje in de kabel zit. Doe dan het volgende;
- Pak een klein stukje grens kabel (10 a 30cm) en bevestig de connectoren en sluit ze aan.
- Als de LED continue groen wordt heeft de grens kabel dus ergens een breukje.
- Spoor het breukje op. Dit kan handmatig door de kabel langs te gaan en te voelen en te kijken of er ergens een beschadiging of witte uitslag op de kabelmantel zit.
- Vervang het stuk kabel waar de breuk zit met kabelverbinders welke geschikt zijn voor onder de grond. Deze vind je hier.
Harm & Berta: Plaatsing en aansluiting oplaadstation
Zorg ervoor dat de robotmaaier de goede kant op staat. De kant waar de pijl heen wijst, moet richting het grasveld. De maaier rijd zo van het oplaadstation weg en zijn route af kan leggen.
Sluit de begrenzingskabel (in het rood) onder het laadstation aan op de plus-aansluiting aan de linkerkant. sluit de andere kabel aan op de min aansluiting aan de rechterkant.
Harm & Berta: Foutmelding of toon vreemd gedrag?
Als robotmaaier Harm of Berta veel weerstand voelt zal deze in Spot modus gaan. Dat betekent dat deze in kleine cirkel of spiraal vorm zal gaan rijden.
- Zorg ervoor dat de maaier aan de onderzijde goed schoon is.
- Zet het maaiblad hoger. Het kan zijn dat de weerstand van het gras hoog is door dat het gras dik en dicht is en dus veel weerstand geeft. Vervang indien nodig de messen.
- De robot kan de grenskabel detecteren tot op +/- 15meter (max18m). Dit betekent dat de afstand van kabel tot kabel dus nergens groter mag zijn dan 30meter. Door de tijd heen komt de lijn dieper te liggen en zal daardoor moeilijker te detecteren zijn. Met het oog op de toekomst is het dus verstandig hier niet vanaf te wijken.
Het kan voorkomen dat de robotmaaier Berta of Harm vaak een foutmelding (E2) geeft.
- Controleer of de voorwielen goed in en uitschuiven en ronddraaien. Zo als hieronder. Indien dit niet het geval is, maak deze schoon en smeer deze met vet of WD40.
- Zorg ervoor dat de maaier aan de onderzijde goed schoon is.
- Zet het maaiblad hoger. Het kan zijn dat de weerstand van het gras hoog is door dat het gras dik en dicht is en dus veel weerstand geeft. Vervang indien nodig de messen.
Voor andere fouten en meldingen kijk in de handleiding voor de oplossingen;
Handleiding Harm 2.0 pagina 33 voor foutmeldingen.
Handleiding Berta pagina 33 voor foutmeldingen.
Als dit allemaal niet help kunnen we de robot een software update uitvoeren.
Stuur hiervoor een email met een duidelijke probleem omschrijving en wat je al hebt geprobeerd, liefst met video naar naar service@zoefrobot.nl. De video kun je eventueel ook met Whatsapp versturen, maar zorg dat we weten van wie deze is en bovenstaande info is aangeleverd..
Harm & Berta: Verbinden met de APP lukt niet.
Berta en Harm
- Deze maaiers maken gebruik van een Wifi extender om contact te maken met de Robot2mow APP.
- Zorg dat bij het maken van de verbinding de knop van de wifi extender 1xl Kort wordt ingedrukt. (Nu niet ingedrukt houden!)
- Zorg dat de code op de maaier hetzelfde is als die op de Wifi extender.
Als het niet lukt. probeer dat eens allemaal omhoog 0000 - Verzeker je ervan dat je het juiste Wifi netwerk en juiste wachtwoord van de wifi gebruikt!
Volg de stappen in de APP handleiding
Harm & Berta: Ik wil de maaier in een tuinhuis plaatsen.
Het is belangrijk dat de maaier aan de voor en achterzijde de vrije ruimte heeft zoals aangegeven in het boekje.
De maaier zal bij de start een boog om het oplaadstation maken en dan de randen gaan maaien.
Als de maaier in een tuinhuisje staat zal dit dus niet gaan.
De maaier kan wel onder een afdekkap of alleen een huisje voor de maaier staan.
Kijk ook even naar de onderstaande video's dan kun je zien hoe de maaier start en rond rijdt.
Berta:
Hans:
Harm & Berta: Werkt de robotmaaier met App?
Berta en Harm
- Harm en Berta zijn er met en zonder APP. Ze zien er exact hetzelfde uit. Echter zijn het twee verschillende apparaten.
- Het verschil tussen de Harm/Berta met en zonder APP is alleen de bediening.
- Bij de APP versie kan er per dag gepland worden.
- Bij de normale versie gaat hij automatisch om de 48 uur.
- De versies met APP kunnen op afstand AAN en UIT gezet worden.
- De versies met APP zijn aparte versies en kunnen dus niet geupdate/opgewaardeerd worden naar een versie met APP.
Harm & Berta: gaat niet aan/Display werkt niet.
- Waarschijnlijk is de robot niet goed opgeladen.
Stap 1; Is er een goede verbinding tussen robot en oplaadstation?
- Maak de contactpunten van de robotmaaier en de oplader goed schoon met een schuursponsje.
- Staat het oplaadt station helemaal vlak (zodat de robot niet naar achteren kan rollen en contact verliest.
- Plaats de robot handmatig op het oplaadstation.
- Laad de robot nu op?
Stap 2; Functioneert het oplaadstation goed?
- Controleer of het groene LED op de oplader gaat knipperen als de robotmaaier op het laadstation staat. Tot de accu helemaal opgeladen is. Indien deze binnen een paar minuten stopt met laden is het contact waarschijnlijk niet goed genoeg.
- Controleer of de grenskabel goed aangesloten zit. Strip deze opnieuw of plaats de klem iets verder op aan de kabel.
- Controleer of het LED lampje stabiel blijft branden als je voorzichtig de kabel bij de aansluiting iets beweegt.
Als deze niet goed is strip de kabel opnieuw iets verder terug. Of (Bij Harm en Betra) zet de connector iets verder terug op de kabel. - Als deze alleen continue brand betekent dit dat de grens kabel goed is maar er niet opgeladen wordt of de maaier al helemaal opgeladen is.
- Om te controleren of de maaier niet al helemaal opgeladen is dient je de maaier 1 a 2 dagen van de het oplaadstation te verwijderen en daarna nogmaals te testen of de LED groen gaat knipperen als deze op het oplaadstation gezet wordt.
Stap 3; Zet de maaier een aantal malen AAN/UIT.
- Als de maaier op het oplaadstation staat en de maaier oplaad zal de groene LED gaan knipperen en zal na verloop van tijd het display weer gaan werken.
- Bij Harm is het ook verstandig even de accu te verwijderd (Draai harm o de kop, het accuklepje zit aan de achterkant met 4 schroeven vast) en spuit de contacten in met een contactspray
Mocht dit allemaal niet helpt kunnen we de robotmaaier voor je nakijken.
Harm & Berta: Instellen via de APP
- Zorg dat de maaier verbonden is met de APP volgens de handleiding.
- Stel de gewenste tijd in op de APP.
- Zet het schuifje zodat Oranje zichtbaar is en toets op SET DONE
- De APP moet onderaan in beeld SUCCES aangeven.
Mocht de maaier niet aan gaan op de ingestelde tijd. Maakt dan eerst het geheugen van de maaier leeg door;
- Wis alle tijden van de maaier door de schuifjes in de APP allemaal op grijs te zetten.
- Zet het schuifje zodat grijs zichtbaar is (dus geen oranje) en toets op SET DONE
- De APP moet onderaan in beeld SUCCES aangeven.
- Stel nu de APP weer in zoals hierboven.
Accessoires
Onderdelen
Heb je een vraag? We zijn er om je te helpen.
Bekijk de meest gestelde vragen van onze klanten. Heb je nog vragen? Neem contact op met onze klantenservice.