Hans
manuals
View the manuals by clicking one of the links.
Frequently asked questions and advice
View the most frequently asked questions from our customers. Do you still have questions? Please contact our customer service.
Hans: Wat is de minimale doorgang tussen twee velden?
Zorg ervoor dat de doorrij breedte naar een ander gazon minimaal 0,8 meter breed is. Anders zal de robot moeite hebben om naar het andere gazon te komen.
Hans: Werkt de App altijd en overal?
- De robot heeft alleen verbinding met de APP als deze binnen het bereik van uw Wifi netwerk is. De maaier blijft wel gewoon doormaaien als hij buiten het Wifi bereik is
- Zodra de maaier weer binnen het Wifi bereik is of je telefoon binnen het bluetooth bereik van de maaier is zal deze weer te bedienen zijn.
- Robotmaaiers Teun, Katrien en Hans hebben een APP maar zijn ook eenvoudig te gebruiken zonder APP.
- Hans heeft Super Wifi. Dit houd in dat een extra sterk Wifi-signaal (middels de extender in het oplaadstation) voor een stabiele verbinding zorgt. Zelfs in verre hoeken van je tuin.
Hans: Kan de robotmaaier meerdere velden maaien?
Ja, zeker! Hans is goed geschikt om meerdere velden te maaien. Let hierbij wel op het volgende:
- Er moet moet altijd 1 grote lus gemaakt worden. Dus voor en achter tuin moeten met elkaar verbonden zijn met een ruime doorgang van minimaal 50 cm tussen de grenskabels plus 30cm aan de beide buitenzijde van de grenskabels.
- Met de zone indeling kun je aangeven waar op de grenskabel hij het veld in moet gaan.
- Hierbij kun je aangeven na hoeveel meter hij het veld in moet rijden en
- Hoeveel procent van de totale ingestelde maaitijd de robot in dit gedeelte moet blijven maaien.
- De robot kan over een pad rijden mits deze op gelijke hoogte is als het gras en verhard is (geen grind e.d.)
Bij Hans kun je in de App startpunten instellen. Hierdoor kan de robot sneller op een ander stuk gazon het veld in gaan om daar te maaien.
Hans: Randen maaien
Voor robotmaaier Hans kun je in de app aan te geven wanneer de robot de randen
moet maaien. Dit kan zowel handmatig ingesteld worden als ook in het maaischema
aangegeven worden.
Let op: Bij handmatige aanzetten van de robot zal Hans niet de randen maaien. Dit zal hij dan alleen doen bij een vooraf ingestelde maaibeurt.
Hans: Oplaadstation geeft rood knipperend licht
Dit betekend dat de grenskabel niet goed aangesloten is of dat de grenskabel ergens onderbroken wordt.
Controleer of de aanleg van de grenskabel ook zoals in de handleiding gedaan is.
Het kan ook zijn dat er ergens een stukje is gebroken of beschadigd is. Om te controleren of dit het probleem is leg je een nieuwe korte kabel aan rond het oplaadstation (bijvoorbeeld 4x4 meter). Als deze geen fout meer geeft is de grenskabel beschadigd. Loop de grenskabel na op beschadigingen, knikken of verkleuringen (wit uitgeslagen mantel). Het beste is de kabel door je vingers te laten lopen. Of gebruik hiervoor een kabeldetector.
Als de nieuwe kabel 4x4 wel normaal werkt betekent dat de robot en oplaadstation normaal werkt. Hierdoor heeft het geen zin de robot of oplaadstation na te kijken.
Mocht alles goed lijken en het probleem blijft, dan ontvangen we graag een paar foto's van de plaatsing en aanleg van en rond om het oplaadstation. Zo kunnen wij kijken of er een oplossing is zonder dat wij het hier na moeten kijken. Dit kan per mail via: Service@zoefrobot.nl
Hans: Rotates around and/or backwards without obstacles
As soon as Hans is lifted, the bot's sensors may come loose, causing Hans to exhibit strange behavior. Such as spinning in circles, driving backward without an obstacle.
It is important that the bot's sensors are properly clicked into place on Hans. Hans has 4 bot sensors, 2 at the back and 2 at the front. In this video, you can see how to click the bot's sensors into place.
Will a power cable under the lawn cause problems?
If an AC power cable is under the lawn, this will not cause problems.
A DC power cable will cause problems. This is because it prevents the boundary wire from being properly detected by the robotic lawnmower.
Tip: We recommend not burying the boundary wire if it is not necessary. The boundary wire will already sink a little over time due to the mulching of the robotic lawnmower. If it is buried deeply, it can become even deeper and the cable may be less well detected.
How do I install the robotic lawnmower?
Installing a Robotic Lawnmower
A robotic lawnmower is, of course, a wonderful helper in the garden. It must, of course, be installed correctly for the robotic lawnmower to function properly. We have outlined the steps for a good installation below.
Step 1: Keep this in mind!
- Make sure the robot does not operate on a larger lawn than it is suitable for.
- The robotic lawnmower drives over the boundary wire to return to the charging station.
- The boundary wire must always be laid as one large loop, and the robot will continue to work between the boundary wires.
- Make sure there are no metal objects or other items on the lawn.
- Before using the app (if you have a robotic lawnmower with an app), ensure there is good reception everywhere in the garden.
- Also, ensure there is a power connection within a maximum of 5 meters from the lawn.
View the complete installation page for the robotic lawnmower here.
Hans: Aanleg van een robotmaaier met een sloot/vijver
Aangezien een sloot/vijver vaak een talud / aflopend stuk grond heeft is het verstandig deze af te zetten met bijvoorbeeld een borderrand. Zie als voorbeeld; https://www.kunststofreus.nl/borderrand.html
De robotmaaier zal namelijk wel binnen de grenskabel blijven, maar bij nat weer kunnen glijden en daardoor in het water belanden.
Hans: Zit er een verlengkabel bij het oplaadstation?
Aangezien iedereen een andere afstand tussen het oplaadstation en de wandcontactdoos heeft wordt er geen extra verlengkabel bij de robotmaaiers Teun, Katrien en Hans geleverd.
Indien je wandcontactdoos verder van de maaier af zit dan de kun je hiervoor een verlengsnoer gebruiken welke geschikt is voor buiten.
Accessories
Parts
Have a question? We are here to help you.
View the most frequently asked questions from our customers. Do you still have questions? Please contact our customer service.












